tisdag 24 juni 2014

Hur jag gjorde inspelningen

Abstrakt

När man skriver noter med MuseScore, kan man låta MuseScore spela upp det man skrivit. Det finns inbyggt temporeglage, mixer och annat. Man får saker och ting att låta mycket hyfsat.
Man kan exportera musiken som en ljudfil, efter att man mixat och fixat allt så att det låter bra.
Ljudfilen kan man läsa in i ett ljudhanteringsprogram, t.ex. Audacity.
Sedan kan man spela in ett eller två nya spår med riktiga akustiska instrument, vilket får det hela att låta mycket naturligt, trots att en del av instrumenten är datorgenererade.

Steg för steg

Så här lät inspelningen (fanns i det tidigare blogginlägget):



Melodin är alltså långt ifrån färdig. Detta är bara kanske halva versdelen eller halva refrängdelen, som här upprepas fyra gånger. Det vi hör är en skranglig saxofon som spelar melodin, en kontrabas, trummor och akustisk gitarr.Som du kanske hör, är gitarren äkta, medan de övriga instrumenten är genererade med dator. Med MuseScore i det här fallet.

 

 1. Skriv noter som låter bra

Noter som skall printas ut skall se ut på ett visst sätt. Noter som skall spelas upp i notskrivningsprogrammet skall kanske se utt på ett annat sätt. Saxofon plus bas såg ut så här till en början:
Detta lät inte bra. Saxofonen lät lite hackig. Inget legato. Jag försökte lägga dit legatobågen, men den hade ingen inverkan. I andra notskrivningsprogram har den det, möjligen. Jag prövade några andra trix, men sedan lät jag saxofonen vara som den är. Basen i sin tur lät allt för legato. Jag ville ha lite tydligare rytmkänsla, så jag förkortade notvärdena lite:
Sedan lade jag till ett trumspår. Dvs, skrev ett trumkomp på ett 5-linjigt notsystem för trummor.
I det här skedet testade jag olika sk. soundfonter. MuseScore använder soundfonter för att skapa instrumentljuden. Det finns att ladda ner en hel massa olika soundfonter. En soundfontfil är vanligen en hel uppsättning instrument, som vanligen omfattar de flesta instrument man kan behöva. Googla gärna efter soundfonter, jag behandlar inte ämnet dess mera här.
Jag lade också in en takt i början, där trummorna räknar in oss. Med "oss" menar jag saxofonisten, basisten och gitarristen. Den sistnämnda skulle alltså vara jag själv, på riktigt.
Dessutom kopierade jag upp alltsammans och lade ännu in repristecken, för att få allt att spela fyra gånger.
Detta ser inte bra ut. Trumnoterna borde snyggas upp, likaså basnoterna. Men denna not är bara till för att låta bra i MuseScore. När jag tyckte att allt lät bra, exporterade jag en wav-fil av alltsammans.

2. Läs wav-filen in i Audacity

Ljudfilen har tre instrument. Om inte instrumenten är i balans med varandra (ljudstyrka, stereopanorering), måste du gå tillbaka till MuseScore och mixa. Men om instrumenten sinsemellan låter bra, har du nu en stereoljudfil i Audacity. Och i Audacity kan du lägga till instrument t.ex. genom att själv spela in med mikrofon.

3. Olika sätt att spela in i Audacity

Att spela in kräver mikrofon. En laptopdator har inbyggd mikrofon. Mikrofonen brukar vara helt ok, men själva datorn har ofta en fläkt som gärna går på just när man jobbar med ljudfiler. Ett ganska bra alternativ är en iPhone - eller vilken smarttelefon som helst med lika bra ljudkvalitet. I korthet går inspelningen ut på att du lyssnar med hörlur på de spåren som du redan har (i mitt fall saxofonen, trummorna och basen), medan du spelar in det följande spåret (i mitt fall gitarren).
Om du spelar in med din smarttelefon spelar du upp med datorn och hörlur, medan inspelningen går till telefonen, inte till datorn. Efter inspelningen måste du flytta över ljudfilen från telefonen till datorn och Audacity.
Men spelar du in med datorns mikrofon eller en mikrofon kopplad till datorn, använder du Audacitys inspelningsfunktion.
Pröva använda Singstar-mikrofoner. Jag har ett par sådana, med sladd. Mikrofonerna kopplar man till en liten dosa, som i sin tur kopplas med en USB-kontakt till Playstation-konsolen. Men det är en standard USB-kontakt med standard USB-ljud! Vilket betyder att när du kopplar kontakten till datorn, känner datorn igen det som en ljudingång. Och när datorn en gång känt igen din Singstar-mikrofonutrustning, känner också Audacity igen den och du kan använda mikrofonerna till att spela in stereofoniskt ljud. Den här USB-dosan brukar göra mycket bättre ljud än datorns egna mikrofoningång, som du nog kan koppla den ena Singstar-mikrofonen i direkt.

 4. Vad du kan göra med inspelningen

När en inspelning är gjord, kan man vilja köra några rutinmässiga saker, oftast vissa effekter, som man hittar i Audacitys effektmeny. Normalisering betyder att ljudspåret förstärks så långt det går (eller möjligen ett par decibel under det största möjliga) utan att ljudet brister. Det optimala är visserligen att mikrofonen ger tillräckligt stark signal så att man inte skall behöva förstärka i efterhand. Kompression betyder att svaga partier förstärks medan starka partier inte förstärks. Detta kompenserar ojämnheter i röstbehandling, spelteknik eller mikrofonhantering.
När du lyssnar på din inspelning, kan det hända att du tycker att du släpar och ligger hela tiden efter. Det beror på att datorn inte hinner exakt med i alla svängar. Det blir en liten konstant fördröjning. Det finns ett Time Shift-verktyg i Audacity, med vilket du kan flytta varje spår, för att få tajmningen perfekt (det går också att ställa in värdet på fördröjningen så att Audacity justerar det automatiskt efter varje inspelning, men du måste själv komma underfund med hur stor fördröjningen är just med din utrustning).
Ljudspåret du tog från MuseScore har sin egen stereobild. Du kan visserligen justera den i sin helhet i vänster-höger-riktningen. Dina egna inspelningar hamnar på egna spår, som var för sig kan stereopanoreras.
Ljudspåret du tog från MuseScore har också egen efterklang (reverb), beroende på MuseScores mixerinställningar. Om du inte lyckas skapa motsvarande efterklang på dina egna inspelningar, kan du välja att inte ha någon efterklang alls i MuseScore. Sedan lägger du en efterklang på alltsammans i Audacity, när allt det övriga låter bra.
I min inspelning lade jag efterklang i MuseScore och utgick ifrån att jag kan skapa efterklang på gitarrspåret skilt i Audacity. Ett patentsätt för att skapa efterklang på ett spår i Audacity är följande:
  1. Gör en kopia av spåret
  2. Kör en efterklangseffekt på kopian, t.ex. "gverb" eller "reverb" med standardinställningar
    (här har jag märkt att spåret måste ofta dämpas innan man kör gverb)
  3. Med standardinställningar har kopian nu en våldsam efterklang. Men grejen är den att originalspåret är ditt "torra" spår och kopian ditt "våta" spår. Justera deras balans sinsemellan - i praktiken justera våta spårets volym - för att få efterklangen att låta som du vill ha den.
Idén med att lägga till syntetisk efterklang är helt enkelt den att vi vill skapa ett akustiskt rum för vår inspelning. Stället där vi gjorde vår inspelning kanske inte hade någon efterklang och även om stället har hur bra akustik som helst, så hör inte våra mikrofoner efterklangen på samma sätt som mänskliga örat. En Singstar-mikrofon hör knappast någon efterklang alls. Syntetisk efterklang är ett billigt alternativ till ett par 5000 euros kondensatormikrofoner och hyra av Musikhuset i Helsingfors.

Hängde du med?

Jag svamlar och forcerar. Men jag försöker ge en helhetsbild av mina olika sätt att arbeta. Audacity är ett fint program och det finns en massa guider, bl.a. på Youtube, om hur man gör olika saker. Kolla där. Jag svarar gärna på frågor.
Här ännu ett ljudexempel, en julsång jag skrev, där alla instrumenten är skapade med MuseScore, medan sången gjordes av mina elever och mig själv.



Instrumenten låter inte så värst bra, jag satsade inte så mycket på mixningen, men framför allt saknas där riktiga instrument. En kompgitarr kunde jag ha gjort akustiskt. Eller pianot. Det hade gjort hela orkestern mera levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar