fredag 20 juni 2014

Diatonisk transponering

Transponering betyder att man flyttar tonerna uppåt eller neråt. Diatonisk transponering betyder att man gör det så att man bibehåller tonarten. Spelar du en melodi på pianots vita tangenter och får för dig att spela melodin ett par steg högre upp eller lägre ner, men spelar melodin fortfarande bara på vita tangenter, har du gjort en diatonisk transponering.

Bakgrund

Västerländsk musik är full av upprepningar och sekvenser. När man skriver noter på dator, kommer man ofta att kopiera sekvenser och klistra in dem på nya ställen, i stället för att skriva om alltsammans not för not. Väldigt ofta vill man transponera de nya ställena, och väldigt ofta vill man just göra en diatonisk transponering.
MuseScore har en funktion för transponering. Egentligen finns det två tre olika sätt att transponera, men ingen av dem är egentligen diatonisk transponering. Jag tänkte att detta kunde vara en bra funktion att implementera som en sk. plug-in, en bit kod som man kan lägga in i programmet för att utföra något som programmakarna inte själva ansett behövligt. Sagt och gjort!

Min plug-in

Med min plug-in kan du transponera uppåt eller neråt ett markerat område i dina noter. Du skall ange intervallet - prim, sekund, ters osv -, du skall ange riktning - upp, ner -, du skall ange tonart samt mod för transponeringen - dur, harmonisk moll, melodisk moll. I skrivande stund är min plug-in inte riktigt färdig, men nog funktionsduglig. Fel kan uppstå om man vill transponera en prim, vilket kan kännas trivialt, men det fyller en viss funktion, mera om det senare.

Exempel

Denna bloggs höstliga design fick mig att skapa följande melodi. Sången må heta "Another Autumn Song". Den börjar så här:
Det här får vara motivet som hela sången består av. Nu kopierar jag upp de här takterna, klistrar in några gånger, sedan börjar jag transponera två takter åt gången. Jag markerar takterna 3 och 4 och startar min plug-in:

Ok, låten går i Am. Nu vill jag transponera neråt ett steg, en sekund alltså. Jag flyttar det horisontella reglaget till -2. Tonarten är alltså C / Am. Men jag vill ha harmonisk moll, vilket betyder att sjätte tonen i skalan är F och sjunde tonen är G#. Resultat:
 Notera G# i början samt högsta tonen F. Följande två takter skall gå ytterligare ett steg lägre. Här passar det med melodisk moll. Horisontella reglaget på -3, tonarten fortfarande C / Am, men moden är "melodic minor". Sista fyra takter kunde gå i A-dur. Reglaget på -4, tonarten A /F#m, moden "major / natural minor". Jag skall skriva in ackordbeteckningarna, så kan jag kompa melodin på gitarr:

To-do list

Min plug-in har som sagt några buggar. Det borde gå att transponera en prim, dvs noterna flyttas inte alls. Men man skall kunna ändra en sekvens från t.ex. naturlig moll till melodisk moll. Gör man det med nuvarande version, kraschar det.
Språket i min plug-in är engelska. Jag kommer knappast att översätta den till olika språk, men jag borde rätta till något smått där. Det heter inte prime, utan unison, tror jag.

I nästa nummer...

Jag fortsätter med låten. Som den är nu blir den lite tjatig i längden. Jag skulle vilja svänga på den där melodisnutten, göra en inversion av den. Det finns ingen inbyggd funktion för det, och jag har själv tänkt göra en plug-in för det, men jag tänker först kolla om någon annan redan har gjort en sådan plug-in.
Jag kommer också att berätta hur jag gjorde inspelningen av låten, där jag dels spelar gitarr, dels låter MuseScore sköta om en del av ljudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar